טלטלות בשוק הנדל"ן

דירות יוקרה לאן?
דירות יוקרה לאן?

משבר הקורונה טילטל תעשיות שלמות ואת חלקן אף השבית לחלוטין ונראה כי גם בשוק הנדל"ן הנגיף משפיע בצורה לא כל כך נעימה. ברבעון השני בישראל, עוד לפני החגים והסגר השני, ראינו ירידה של מעל שלושים אחוז בעסקאות בהשוואה לשנה שעברה כאשר משקיעים זרים כמעט ונעלמו לחלוטין מהשוק ומשפרי דיור ומשקיעים מקומיים החליטו לשבת על הגדר עד שיתבהרו העניינים ויהיה ברור לאן השוק מתקדם מכאן. נראה כי לאחר הסגר השני ועם ציפיות לסגרים נוספים אי הודאות גדלה ואיתה גם חוסר ההחלטה. אם כי אנו רואים גם כאן יוצאי דופן כמו https://yav.co.il או https://www.azorim.co.il

שינויים אלו יחד עם חוסר הודאות מביאים גם לירידה בהתחלות הבנייה כתוצאה מאי כדאיות או העדר משאבים של בעלי קרקעות וקבלנים. לכך יש להוסיף את העובדה שקצב בניית הדירות האיטי גם כך במדינת ישראל (כמעט פי 3 יותר מאשר בארצות הברית) התארך עוד יותר ועומד על כ31 חודשים. מגמה דומה נראית גם בארצות הברית עם עיכובים של כ50% אבל שם כאמור עומדים על מחצית מהזמן בישראל גם לאחר העיכובים. הבעיה העיקרית אולי היא המחסור בידיים עובדות – בתקופת העלייה הגדולה של שנות התשעים שבה הצליחו לקצר את זמן הבנייה ל13 חודשים עבדו כאן כשמונים אלף עובדים זרים ואילו לפני הקורונה היו כאן שש עשרה אלף פועלים סיניים בלבד שגם הם חסרים בזמן הקורונה. המחסור הוא לא רק בפועלים אלא גם במהנדסים ולא נראה שהבעיה תיפתר בקרוב. גורמים מעכבים נוספים הם המורכבות של הפרויקטים, התלות בחומרי גלם שצריכים להגיע מחוץ לארץ, עיכובים בקבלת אישורים מהרשויות המקומיות, העדפה של עבודה זולה על פני טכנולוגיה שגם משתלמת במציאות של חוסר ודאות בה אפשר פשוט לפטר עובדים ועוד. כל אלו גורמים לעיכובים בהתחלות הבנייה והופכים את היעדים הממשלתיים ללא ריאליים והצפי למחסור בדירות בטווח הבינוני ארוך הוא יותר מריאלי.

אך הטלטלה אינה ייחודית רק לישראל – בארצות הברית לדוגמא האוכלוסיה עם הכסף במגמת תנועה מהערים אל הפרברים ועיירות הנופש שם חווים שגשוג של עליות מחירים במגמה הפוכה לחלוטין ביחס לכל השוק. גם באזורים היוקרתיים בקליפורניה אמנם אל רואים ירידות מחירים אך כן חווים עצירה של העלייה המטורפת במחירים שאפיינה את השנים האחרונות. עם זאת נראה כי בשוק השכירויות רואים ירידת מחירים ובחלק מאזורים אף צניחת מחירים עם יציאה של שוכרים מאזורים אלו.